شـرکت سـامـان تـهویه

مینی چیلر فن کویل داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

معنی اطلاعات روی پلاک الکترو موتور ها

معنی اطلاعات روی پلاک الکترو موتور ها


 

برای سیم پیچی موتور های سه فاز یا تک فاز باید یک سری اطلاعات فنی را درباره موتوری که در دسترس داریم بدست آوریم . این اطلاعات معمولا از روی پلاک موتور بدست می آید .

 

MARK

در این بخش نشانه یا آرم کارخانه تولید کننده البته در بالای پلاک و با اندازه ای بزرگتر از سایز گزینه ها درج می شود . اهمیت این گزینه زمانی مهم جلوه می کند که لازم است درباره اعتبار کارخانه تولید کننده بدانیم . برخی تولید کننده های الکترو موتور از اعتبار فوق العاده ای در زمینه تولید موتور های مرغوب برخوردارند . معمولا در این بخش نام کارخانه هم درج می شود .

 

TYPE

در این بخش بطور معمول موتور را از جهت کارکرد در برق AC یا برق DC معری می کند . هر چند که در برخی موتور ها این گزینه شامل کد ها و اعدادی می شوند که نمایانگر مشخصات فیزیکی موتور خواهد بود .

 

FRAM

در این قسمت اعدادی قید می شوند که آنها توسط انجمن های ملی تولید کننده قابل شناسایی است که بیشتر شامل قالب های اندازه 42-46و56 می باشد .

 

Hp

در مقابل آن عددی قید می شود که نمایانگر مقدار توان خروجی موتور می باشد . این توان بر اساس اسب بخار است و هر اسب بخار هم حدود 736 وات می باشد .

 

Ph

چند فاز بودن موتور را عنوان می کند . برای موتور های 3 فاز عدد 3 و برای موتور های تک فاز عدد 1 قید می گردد . ( البته ناگفته نماند که می توان با راهکار هایی بسیار ساده از موتور سه فاز به جای موتور تک فاز هم استفاده نمود ) .

 

RPM

مخفف ROUNT PER MINUTE ( یعنی دور در دقیقه ) می باشد . این عدد مقدار سرعت روتور را به ما می دهد  . قطعا مقدار سرعت روتور از مقدار سرعت سنکرون در فضای استاتور کمتر است . البته این کاهش هم چندان زیاد نیست . معمولا با دیدن این عدد به مقدار سرعت استاتور می رسیم و به راحتی تعداد قطب های موتور را حساب می کنیم . کافیست مقادیر سرعت سنکرون را در فرکانس برق 50 هرتز بدانیم .

سرعت سنکرون اگر به مقدار 3000 دور در دقیقه باشد این موتور در فضای استاتور خود ایجاد 2 قطب متفاوت S و N نموده است. بنابر این اگر تعداد قطب ها را با 2P نشان دهیم برای این سرعت در این موتور 2=2P خواهد بود . خوب اگر موتور به شما دادند که بر روی پلاکش عدد 2850 دور بوده ، این سرعت روتور است که به دلیل لغزش از مقدار دور سنکرون کاهش یافته است .

 

HZ یا SYCLES

در این بخش مقدار فرکانس برق شهری که موتور بر اساس آن طراحی شده است را نشان می دهد . برای موتور های شبکه ایران این عدد 50 است .

 

HOUSING

در این بخش به ما گفته می شود که موتور باید در محیط بسته یا رو باز کار کند .

 

Volt

از جمله مهمترین بخش پلاک خوانی توجه به این گزینه می باشد .

معمولا در موتور های سه فاز در بخش ولت دو عدد قید می شود که به وسیله خط کسری یا ممیز از هم جدا می شوند مثل 320/220 و یا 230/115 .

این اعداد بیانگر این موضوع هستند که این موتور در چه شبکه ای با چه ولتاژی کار می کند . برق شبکه معمولا در ولتاژ های 115 – 230 – 440 – 660 می باشد .

از دو عددی که بر روی پلاک ارائه شده ، عدد کمتر همان ولتاژی است که باید از شبکه به سر هر فاز از سیم پیچی موتور داده شود . اگر ولتاژ شبکه از مقدار راهنمایی شده بیشتر بود ، الزاما این موتور باید بصورت اتصال ستاره کار کند و اگر موضوع برعکس بود ، یعنی ولتاژ شبکه از عدد اول ارائه شده کمتر بود می توان موتور را هم مثلث و هم ستاره به شبکه وصل نمود .

در شبکه برق ایران که ولتاژ 400/230 داریم ، موتوری که بر روی پلاکش اعداد 660/380 قید شده باشد این موتور برای اینکه بتواند توان واقعی خود را داشته باشد باید با اتصال مثلث به شبکه وصل شود و اگر بخواهیم از 3/1 قدرت آن استفاده نماییم باید از اتصال ستاره استفاده کنیم .

 

Amps

مقدار جریانی که موتور زیر بار در ولتاژ و جریان اسمی خواهد کشید در این بخش قید می گردد .

 

Deg C Rise

درجه حرارت بدنه موتور است که بطور معمول بعد کارکرد زیاد نباید از 50 درجه بیشتر شود . هرچند که امروزه با بهره گیری از عایق های خوب مثل الیاف های شیشه ای – طلق ، چینی و کوارتز  موتور ها را در دمای کار بالا طراحی می کنند تا موتور را با حجم کمتری روانه بازار کنند .

 

IP

نوعی حفاظت استاندارد شده است که از نظر بین المللی شناخته شده می باشد .

اگر مقابل IP دو عدد 0 باشد ( 00 ) نمایانگر این است که موتور در مقابل اجسام خارجی بدون محافظ می باشد .

اگر مقابل IP دو عدد 11 باشد نشان می دهد که موتور در مقابل اجسام بزرگ و ابزار و دست محافظت شده است .

 

منابع : مقاله پلاک الکترو موتور ها / صنعت سیم پیچی

 


محصولات تهویه STACOOLBASE

چـــیـــلـــر
فن کویل
مینی چـیـلـر
داکت اسپلیت
پکیج پشت بامی
اسپلیت مرکزی VRF

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.