شـرکت سـامـان تـهویه

مینی چیلر فن کویل داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

چیلر تراکمی و جذبی

چیلر تراکمی و جذبی

 

چیلر یک مبدل حرارتی است که آب سرد جریانی در کویل ، هواساز یا فن کویل را تهیه می کند . چیلر ها از نظر سیستم برودتی به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند .

 

چیلر های تراکمی : این چیلر ها اساسا تشکیل شده اند از اواپراتور ، کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط و تعدادی وسایل کنترل . مایع مبرد ( معمولا R22 ) در داخل پوسته اواپراتور که فشار آن کمتر از فشار جو است تبخیر شده حرارت نهان تبخیر خود را از آب جاری در لوله ها گرفته آن را خنک می کند . بخار خشک مبرد از طریق لوله مکش به کمپرسور می رود و فشار و دمایش افزایش یافته به کندانسور ارسال می گردد . در داخل کندانسور ، بخار داغ مبرد توسط آب جاری در لوله ها بتدریج تقطیر گردیده پس از عبور از شیر انبساط و تقلیل فشار ، بار دیگر به لوله های اوپراتور فرستاده می شود تا پروسه فوق تکرار گردد . آب سرد تهیه شده در چیلر توسط پمپ به کویل دستگاه هواساز یا فن کویل ارسال می گردد .

 

چیلر های جذبی : اجزای متشکله این چیلر ها عبارتند از اواپراتور ، جذب کننده ، ژنراتور کندانسور ، مبدل حرارتی ، پمپ و وسایل کمکی دیگر . بخار مبرد که در اواپراتور تولید شده است ، توسط مایع جذب کننده ( لیتیوم بروماید ) جذب شده محلول رقیق را می سازد . این محلول توسط پمپ به مبدل حرارتی ارسال گردیده ، دمایش افزایش می یابد و سپس راهی ژنراتور شده ، دمایش باز هم بالا تر می رود تا جائیکه مایع مبرد موجود در محلول تبخیر شده از محلول جدا می گردد . به این ترتیب ، با جدا شدن مقدار زیادی از مایع مبرد ، محلول غلیظ شده از طریق مبدل حرارتی به جذب کننده باز می گردد . بخار مبردی که در ژنراتور تولید شده است راهی کندانسور می شود و در آنجا تقطیر گردیده به اواپراتور می رود . در داخل اواپراتور ، مایع مبرد حرارت نهان تبخیرش را از آب جاری در لوله ها گرفته و آن را خنک می کند . بخار مبرد بار دیگر توسط لیتیوم بروماید جذب شده پروسه فوق تکرار می گردد . جهت افزایش کارآیی مبدل حرارتی ، در جذب کننده و اواپراتور بترتیب مایع لیتیوم بروماید و مبرد روی لوله ها اسپری می شوند .

 

منابع : کتاب محاسبات تاسیسات ساختمان – مهندس سید مجتبی طباطبائی

 

 


محصولات تهویه STACOOLBASE

چـــیـــلـــر
فن کویل
مینی چـیـلـر
داکت اسپلیت
پکیج پشت بامی
اسپلیت مرکزی VRF

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.