شـرکت سـامـان تـهویه

مینی چیلر فن کویل داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

نکات مهم در زمان نصب و استفاده اسپلیت

نکات مهم در زمان نصب و استفاده اسپلیت


 

1- هرگز ورودی یا خروجی هوای دستگاه های تهویه مطبوع را مسدود نکنید . این کار می تواند موجب برگشت هوای خروجی به صورت مستقیم به دستگاه و یا نرسیدن هوای کافی به دستگاه شود . همچنین برگشت مستقیم هوا از مسیر خروجی دستگاه باعث کاهش راندمان دستگاه می شود و در هر دو دستگاه داخلی ، بیرونی ، تبادل حرارتی مناسب ، بین هوا و مبرد انجام نخواهد شد و فشار غیر طبیعی در سیستم ایجاد می شود و در طولانی مدت باعث آسیب جدی به کمپرسور می گردد. دستگاه داخلی و بیرونی سیستم های اسپلیت باید در فضایی نصب گردند که جریان هوای کافی جهت تبادل حرارتی وجود داشته باشد ، در غیر این صورت بازدهی دستگاه به شدت کاهش می یابد .

 

2- هرگز  دستگاه های تهویه مطبوع را در حفاظ بسته قرار ندهید ؛ چرا که ممکن است هوای خروجی مستقیما وارد دستگاه شده و موجب بروز اشکال و عدم کارکرد صحیح شود . ضمنا سرویس و دسترسی به دستگاه نیز مشکل خواهد بود. در نتیجه افت راندمان در دستگاه به وجود آمده و نهایتا باعث صدمه دیدن کمپرسور خواهد شد .

 

3- هرگز ورودی یک دستگاه بیرونی اسپلیت را روبروی خروجی دستگاه دیگر قرار ندهید . این کار باعث افت راندمان خروجی دستگاه می شود . در صورت نصب چند دستگاه کنار هم آنها را پهلو به پهلو یا پشت به پشت نصب نمایید . ورود هوای گرم خارج شده از یک دستگاه راندمان دستگاه روبرو را به شدت کاهش می دهد .

 

4- به گردش صحیح هوا در دستگاه بیرونی دقت نمایید . سرعت باد باید بیشتر از 7 متر بر ثانیه باشد . در صورت کار نکردن فن دستگاه بیرونی ، ممکن است صدمات جدی به سیستم وارد شود . توجه داشته باشید که یونیت بیرونی باید به گونه ای نصب شود که باد از روبرو به آن وزیده نشود ، در غیر این صورت بازده دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد .

 

5- به وضعیت نصب دستگاه بیرونی دقت نمایید :
این دستگاه را در مکان هایی که احتمال جمع شدن برف روی آن وجود دارد نصب نکنید .
اگر در یک پارکینگ این دستگاه را نصب می کنید توجه نمایید که اتومبیل جلوی آن پارک نشود و راه هموار را مسدود نکند .
نصب دستگاه در سایه باعث افزایش راندمان و کاهش مصرف برق می شود . ضمنا استفاده از سایه بان در صورتی که مزاحم گردش هوا نباشد توصیه می شود .

 

6- وقتی دستگاه داخلی را به صورت دیواری نصب می کنید دقت نمایید راه لوله در آن حتما باز بوده و محل نصب کاملا تراز باشد تا آب از دستگاه چکه نکند . هرگز از لوله درین مشترک برای دو دستگاه اسپلیت استفاده ننمایید . 

 

7- محل نصب دستگاه را به لحاظ سرویس و تعمیرات در جای مناسب در نظر بگیرید ؛ تا در صورت بروز مشکل و نیاز به تعمیرات به مشکل بر نخورید . توصیه می شود دستگاه را بر روی پشت بام یا تراس نصب نمایید تا در مواقع لزوم به راحتی به آن دسترسی داشته باشید .

 

8- محل نصب دستگاه بیرونی را به لحاظ صدا و لرزش و همچنین هوای گرم خروجی آن پیش بینی نمایید . صدا و هوای گرم خروجی از دستگاه بیرونی ممکن است موجب سلب آسایش مصرف کننده و سایرین شود .

 

9- نصب دستگاه بیرونی در اطراف مولد های حرارتی و دودکش اشتباه است ؛ زیرا باعث افت راندمان و خرابی دستگاه خواهد شد .

 

10- دستگاه داخلی را در سطحی درست و تراز نصب فرمایید . عدم نصب صحیح ممکن است موجب توزیع نا مناسب مبرد در کویل دستگاه و همچنین تخلیه نا مناسب آب تقطیر شده و ریزش آب از قسمت های دیگر دستگاه شود .

 

11- دستگاه های داخلی سقفی باید در فاصله مناسب از سطح زمین نصب شود در غیر این صورت ، توزیع و پرتاب هوا به صورت مناسب نبوده و سرمایش یا گرمایش به صورت صحیح انجام نخواهد شد .

 

12-دما را به صورت مناسب تنظیم نمایید در غیر این صورت موجب استهلاک زودرس دستگاه خواهد شد .

 

13- دستگاه های داخلی اسپلیت را در معرض هوای گرم و مرطوب محیط بیرون نصب نکنید ؛ چرا که موجب از دست دادن سرمایش و تقطیر رطوبت و در نتیجه جمع شدن آب در اطراف دستگاه می شود . همچنین از ورود هوای محیط به داخل اتاق و خروج هوای اتاق به بیرون در طولانی مدت جلوگیری نمایید ؛ چرا که بازده سیستم را به شدت کاهش می دهد .

 

14- دستگاه داخلی ، مخصوصا در حالت گرمایش باید در محلی مناسب نصب شود تا توزیع مناسب دما و جریان هوا در تمام محیط وجود داشته باشد .

 

15- دستگاه های داخلی را در مکان هایی که هوای آنها حاوی دود ، گرد و غبار و ذرات معلق ریز است ( مانند کارگاه های صنعتی )  نصب ننمایید ؛ چرا که موجب گرفتگی فیلتر و کویل اواپراتور شده و نهایتا موجب افت راندمان دستگاه می شود .

 

16- دستگاه را در معرض لرزش و صدای شدید نصب نکنید ، لرزش و صدای شدید دستگاه هایی مانند دستگاه تراش می تواند روی میکروپروسسورهای دستگاه و قطعات حساس آن تاثیر بگذارد .

 

17- مراقب باشید که در هنگام نصب ، گرد و غبار و ذرات ریز وارد لوله های مبرد نشود . این ذرات ممکن است لوله موبین را مسدود نموده , یا به کمپرسور صدمه بزند و موجب کوتاه شدن عمر کمپرسور شود . در مواقعی که سر لوله باز است ، حتما توسط یک درپوش آنرا ببندید تا از ورود ذرات و گرد و غبار به داخل لوله جلوگیری شود . داخل لوله های مسی را پس از خرید و قبل از شروع مراحل لوله کشی حتما توسط گاز ازت تمیز نمایید تا از گرد و غبار و یا ذرات ریز احتمالی تخلیه شود .

 

18- مراقب باشید که آب وارد لوله های مبرد نشود ، ورود آب به سیستم و لوله های مبرد ، لوله مویین را مسدود نموده و یا به کمپرسور صدمه می زند . در مواقعی که سر لوله ها باز است مراقب باشید آب داخل آنها نرود و همچنین در روزهای بارانی زیر قطرات باران لوله کشی ننمایید ، چرا که ممکن است آب باران و رطوبت وارد لوله ها شود .

 

19- پس از باز کردن درپوش ، لوله ها را بلافاصله به دستگاه متصل نمایید ؛ چرا که ورود هوا و رطوبت به داخل لوله برای سیستم بسیار خطرناک است و باعث ایجاد فشار غیرنرمال و تولید اسید های مخرب در سیستم می شود و ادامه این امر موجب صدمه دیدن کمپرسور می شود .

 

20- در هنگام شارژ مبرد ، هرگز کپسول را سر و ته نکنید . این کار ممکن است باعث ورود مایع به کمپرسور شده و ورود مایع به کمپرسور ، موجب خرابی آن خواهد شد ، چرا که مایعات تراکم ناپذیر نیستند . ( در خصوص گاز R410a و R407c باید این دو مبرد را حتما به شکل مایع به سیستم تزریق نمود ) .

 

21- هرگز داخل لوله سیکل مبرد را با اکسیژن تمیز نکنید . این کار باعث انفجار در داخل سیکل شده و با ورود اکسیژن به محفظه کمپرسور و ترکیب آن با روغن کمپرسور باعث آتش سوزی یا انفجار کمپرسور می شود .

 

22- در حالتی که سر لوله باز است و فعلا عملیات لوله کشی قرار نیست انجام شود ؛ حتما ابتدا و انتهای لوله را با یک درپوش مسدود نمایید ؛ در غیر این صورت ممکن است رطوبت ، گرد و غبار و ذرات ریز وارد آن شود و در آینده به کولر گازی شما صدمه بزند .

 

23- حتما دور اتصال لوله درین را با چسب آب بندی نمایید ، ضمنا در دستگاه داخلی سر اتصال دیگر درین که بلااستفاده است را حتما با درپوش مسدود کنید .

 

24- پس از نصب و لوله کشی کولر گازی ، تمامی لوله و اتصالات را تست نشتی کنید .

 

25- هرگز لوله کشی را بیشتر از طول استاندارد انجام ندهید . لوله کشی با طول بیشتر از حد استاندارد باعث افت راندمان دستگاه ، گردش نامناسب روغن در کولر گازی و نهایتا خرابی کمپرسور می شود . 

 

26- هرگز دو یونیت داخلی و بیرونی را در اختلاف سطحی بیش از حد استاندارد نصب نکنید این کار باعث جمع شدن روغن کمپرسور در یونیت داخلی شده و برگشت آن به یونیت خارجی و کمپرسور را مشکل می کند و باعث صدمه دیدن کمپرسور می شود .

 

27- مراقب زانو ها و خم های لوله باشید . مسیری را انتخاب کنید که به حداقل خم کاری نیاز داشته باشد . همچنین حتما لوله ها را با لوله خم کن و تحت زاویه مناسب خم کنید . مراقب باشید لوله ها له یا دو پهن نشوند .

 

28- به سایز لوله های مبرد توجه کنید . در صورت اشتباه بودن سایز لوله ها عملکرد صحیح و عمر طولانی را نمی توان انتظار داشت . اگر لوله گاز مبرد بزرگتر از حد استاندارد باشد ، جریان مبرد در هنگام کار بسیار آهسته خواهد بود و برگشت روغن ، کمپرسور را با مشکل مواجه خواهد کرد . اگر لوله گاز مبرد کوچکتر از حد استاندارد باشد ، کولر گازی دچار  افزایش افت فشار و کاهش ظرفیت شده و نهایتا انتظار خوبی از آن نمی توان داشت .

29- به عایقکاری لوله های مبرد توجه نمایید . نداشتن عایق و یا عایقکاری نادرست ، باعث کاهش ظرفیت دستگاه و ایجاد فشار غیر طبیعی می شود . هرگز دو لوله مایع و گاز را در یک غلاف عایق قرار ندهید ( حتما بین دو لوله عایق باشد ) .

 

30- به شیر سه راهه سیستم توجه نمایید . اگر در زمان کارکرد دستگاه شیر سه راهه بسته باشد ، گاز نمی تواند به کمپرسور برگردد . در نتیجه دستگاه کار نکرده و سرما یا گرما ایجاد نخواهد شد . بعد از وکیوم کردن سیستم حتما مطمئن شوید شیر سه راهه باز است .

 

31- به آب بندی لوله کشی درین دستگاه دقت نمایید . در صورت آب بندی نشدن صحیح اتصال درین این قطرات بر روی سقف کاذب چکه کرده و سقف را خراب می کنند ( مدل های کاستی ) .

 

32- به سطح و شیب لوله های درین توجه نمایید . در صورت امکان مسیر لوله درین را بدون زانو باشد . در صورت صحیح نبودن شیب درین ، آب های تقطیر شده جریان پیدا نخواهد کرد . اگر آبهای درین تخلیه نشود ، بر اثر سر ریز شدن آب از دستگاه موجب افتادن لکه بر روی سقف یا چکه آب از سقف می شود . انباشته شدن رسوب در کف زانو ها به مرور موجب مسدود شدن مسیر می گردد . در صورتی که لوله درین به صورت افقی نصب شود ، شیب آن نباید کمتر از 1% باشد ، تا آب درین به صورت مناسب جریان یابد .

 

33- به لوله درین توجه نمایید ، در صورتی که شیب مناسب لوله افقی درین رعایت نشود ، آب به سمت یونیت برگشته و داخل سینی جمع می شود و امکان سرریز شدن دارد .

 

34- به محل تخلیه آب های لوله درین توجه نمایید . در صورت تخلیه درین در فاضلاب یا چاه های فضولات و مواد بد بو ، بوی آنها وارد ساختمان می شود . این بو توسط فن دستگاه مکیده شده و داخل اتاق می شود . برای جلوگیری از این امر لوله درین را مستقیما وارد فاضلاب نکنید ، توصیه می شود در مسیر تخلیه از یک سیفون U شکل استفاده نمایید تا از ایجاد فشار معکوس جلوگیری کند .

 

35- به سایز و طول کابل ها دقت نمایید . استفاده از یک کابل بسیار بلند با سایز نا مناسب ، خطر آتش سوزی به وجود می آورد . توجه داشته باشید که هرگز دستگاه را بدون کلید محافظتی مناسب روشن نکنید .

36- سیم های برق را روی ترمینال با دقت بسته و محکم نمایید . در صورت شل بودن باعث می شود ولتاژ کافی به کولر گازی نرسد و ایجاد اشکال در ترانس و برد الکترونیکی آن نماید .

 

37- به اتصال کابل های ارتباطی دقت نمایید ، مراقب باشید ، سیم های کنترل دو یونیت مختلف را اشتباه به یکدیگر متصل ننمایید . در این حالت عملکرد کولر گازی درست نخواهد بود ، مخصوصا در زمان سرمایش دما کنترل نخواهد شد .

 

38- در دستگاه سه فاز به توالی فازها و جهت گردش کمپرسور و فن ها دقت نمایید .

 

39-در صورت صحیح نبودن توالی فازها و عمل نکردن محافظ فاز ممکن است کمپرسور بر عکس کار کرده و جهت چرخش آن عوض شده و مکش و رانش آن جا به جا شود . کمپرسورهای روتاری ، اسکرال و اسکرو  ، طوری ساخته شده اند که نمی توانند در جهت معکوس کار کنند .

 

40- به محل عبور کابل های کنترل توجه کنید . در یک دستگاه تهویه مطبوع دارای مدارات الکترونیکی هیچ گاه کابل ها کنترل و ترموستات را دور کابل اصلی نپیچیده و یا به هم نچسبانید ؛ چرا که نویز های کابل برق ، روی کابل کنترل و ترموستات تاثیر گذاشته و مانع عملکرد صحیح آن می شود .

 

 


محصولات تهویه STACOOLBASE

چـــیـــلـــر
فن کویل
مینی چـیـلـر
داکت اسپلیت
پکیج پشت بامی
اسپلیت مرکزی VRF

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.