شـرکت سـامـان تـهویه

مینی چیلر فن کویل داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

 

در گذشته بزرگترین عیب مینی چیلر ها ، قیمت بالاتر آنها در برابر داکت اسپلیت ها بود ولی در بازار امروز تهویه مطبوع و قیمت های متاثر از تحریم ها باعث شده تا اختلاف چندانی ( از نظر قیمت ) بین این دو سیستم وجود نداشته باشد .

مینی چیلر ها معمولا به نسبت داکت اسپلیت ها ، به عنوان سیستم به روز تری شناخته می شوند و طبیعتا این حسن ، باعث شده که مصرف کنندگان علاوه بر اهمیت کیفیت در زمان استفاده ، تمایل بیشتری نسبت به این سیستم نشان دهند . در گذشته داکت اسپلیت ها سیستم مناسب تری جهت استفاده انبوه سازان بوده اند ولی الان مشاهده می شود که سیستم مینی چیلر و فن کویل سقفی توکار تقریبا جزو بالاترین ضرایب در میان سایر سیستم های تهویه مطبوع در این زمینه هستند . 

از لحاظ ساختار داکت اسپلیت و مینی چیلر تفاوت هایی با یکریگر دارند . به طور مثال مبرد اصلی مینی چیلر جهت تامین سرمایش آب می باشد این در حالیست که داکت اسپلیت ها باید همین عمل را با مبرد گاز های فریون انجام دهند . این مسئله باعث بالاتر رفتن خدمات داکت اسپلیت می شود .

از لحاظ زمان نصب و اجرا داکت اسپلیت ها نیاز به کانال کشی دارند و این امر سبب محدودیت هایی در طراحی سقف می شود . مینی چیلر ها بدون نیاز به کانال کشی نصب می شوند . در هر مکانی که نیاز به تهویه باشد با نصب فن کویل و هدایت لوله ها از مینی چیلر به فن کویل عمل سرمایش صورت می پذیرد . 

ارتباط بین یونیت بیرونی و داخلی داکت اسپلیت به وسیله لوله مسی می باشد و مینی چیلر این ارتباط را معمولا با لوله هایی مانند لوله های پنج لایه به دو روش در اصطلاح انشعابی و کلکتوری انجام می دهد .

از لحاظ کیفیت زمان نصب و استفاده مصرف کننده فن کویل های متصل به مینی چیلر ، جهت توزیع سرمایش در محیط داخلی از صدای کمتری برخوردار هستند به طوری که عده ای فن کویل ها را دستگاهی مناسب زمان استراحت می نامند . همچنین به دلیل اینکه هر فن کویل به طور مستقل در محل مناسب خود مثلا اتاق خواب نصب می گردد و تنها با دریافت دمای آن محیط عمل می کند باعث می شود که تهویه بهتری را به وجود آورد . یعنی هر محیط به وسیله ترموستات خود به صورت مستقل از سایر محیط ها سرد یا گرم می شود . 

از لحاظ مصرف برقی یا انرژی مینی چیلر ها معمولا کم مصرف تر می باشند ( در ظرفیت های برابر ) . زیرا مینی چیلر ها به صورت هوشمند تر عمل می کنند .

به طور مثال در دو فضای مشابه که یک عدد مینی چیلر و داکت اسپلیت نصب شده اند :

در داکت اسپلیت ها برای خنک شدن تنها یک اتاق ، پس از روشن شدن به صورت تمام ظرفیت دستگاه شروع به فعالیت می کند . این مسئله به این دلیل است که سنسور داخل محیط ، از دمای کل محیط فرمان می گیرد (به دلیل عدم استقلال محیط ها از یکدیگر )  و تا زمان پایین آمدن کل دمای محیط کار می کند و روشن می ماند .

اما در مینی چیلر و فن کویل ، زمانی که نیاز به خنک کاری یک اتاق باشد ، تنها فن کویل همان اتاق روشن می گردد . مینی چیلر با آنالیز دمای رفت و برگشت ( آگاه شدن به این موضوع که تنها یک محیط نیاز به خنک کاری دارد زیرا تنها یک فن کویل روشن شده و به نسبت کل مثلا 1 عدد از 5 فن کویل آب دمای خود را از دست می دهد . یعنی آب با دمای 10 درجه ی هدایت شده به فن کویل ها ، 12 درجه برگشت داده می شود ) عمل می کند . این سبب می شود تا تعداد دفعات استارت یا روشن شدن مینی چیلر کاهش یابد و تنها اندازه نیاز کار کند .

 

 

 

 

یک نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.