شـرکت سـامـان تـهویه

مینی چیلر فن کویل داکت اسپلیت وی آر اف

جهت تماس کلیک کنید
02122362104

ویژگی فروشگاه ها برای طراحی تهویه

ویژگی فروشگاه ها برای طراحی تهویه

 

در فروشگاه های کوچک در یک مجتمع فروشگاهی بهتر است جهت تامین آب گرم مصرفی و با تهویه مورد نیاز از یک پکیج مستقل استفاده شود و یا اینکه از موتور خانه مرکزی استفاده گردد .

اگر از سیستم هوایی برای هر فروشگاه استفاده می شود برای کانال کشی سرعت هوا در کانال 1200fpm – 800 باید باشد و مقدار فلوی هوا باید 350-450cfm برای هر تن تبرید در نظر گرفت . ایزولاسیون دیوار ها و استفاده از شیشه های رنگی ( برای جذب سولار کمتر ) هزینه تهویه را کاهش می دهد .

در فروشگاه های بزرگ باید به ویژگی هر قسمت توجه کرد . مثلا برای قسمت هایی که کالاهای عادی دارند درجه حرارت 75-72 درجه فارنهایت ( 24-22 درجه سانتی گراد ) باید باشد که برای قیمت شیرینی و شکلات درجه حرارت 70 درجه فارنهایت ( 21 درجه سانتی گراد ) باید باشد که هوای هر قسمت توسط یک یونیت مستقل تامین می گردد .  حرارت ناشی از روشنائی فروشگاه های بزرگ یکنواخت نیست و در هر قسمت  تفاوت می کند . بهتر است به آرایش روشنایی در نقشه معماری توجه ویژه ای شود مقدار هوای تازه برای هر نفر در فروشگاه 5cfm و در رستوران موجود در فروشگاه 15cfm برای هر نفر می باشد .

ایجاد پرده هوا در درب های ورودی بدلیل باز و بسته شدن زیاد لازم می باشد . 

بطور کلی سیستم توزیع گرما یا سرما ( هوائی یا آبی ) بصورت محیطی بهترین سیستم است .

سیستم تهویه مطبوع سوپر مارکت ها در قسمت هایی که سبزیجات و میوه جات قرار دارد ، 75 درجه فارنهایت ( 24 درجه سانتی گراد ) می باشد .

 

منابع : کتاب تاسیسات . جلد اول . آقای جواد م. تهرانی